Holland Casino en TOTO meest bekeken gokreclames van oktober
Mocht je het idee hebben dat er in de maand oktober geen ontkomen was aan gokreclames op de Nederlandse televisie, dan ben je waarschijnlijk niet de enige. De televisiereclames van Nederlandse online gok partijen werden in oktober maar liefst bijna 314 miljoen keer bekeken. De nummer 1 plek was voor de reclame van TOTO met Hans Klok en Kim Feenstra in de hoofdrol, met op nummer 2 de reclamecampagne “Nu wordt het spannend” van Holland Casino. Het budget voor beide campagnes liep op tot in de miljoenen euro’s.
De eerste legale Nederlandse online goksites werden na de opening van de Nederlandse Kansspelmarkt op 1 oktober in de daaropvolgende weken gelanceerd. Inmiddels zijn er in totaal 9 goksites actief, met naast Toto en Holland Casino ook namen als BetCity, Kansino en bet365. De gokreclames op de Nederlandse televisie richten zich vooral op het creëren van naamsbekendheid nu het voor de kansspelwebsites mogelijk is om legaal te opereren.
Het zal waarschijnlijk geen toeval zijn dat Holland en TOTO, die allebei staatsdeelnemingen zijn, verreweg het grootste budget en aantal reclames hadden. Dat is gebleken uit statistieken die zijn vrijgegeven door Nielsen, een bedrijf dat media-en marketing informatie levert aan externe partijen en zich verder richt op het uitvoeren van kijk-en luisteronderzoek.
De harde cijfers
Volgens het onderzoek van Nielsen is het reclamebudget van Holland Casino in de maand oktober opgelopen tot 3,5 miljoen euro, al heeft het staatsbedrijf hier hoogstwaarschijnlijk een flinke korting op gekregen. TOTO bleef niet ver achter, met een rekening van 2,8 miljoen euro voor de reclamecampagnes van het bedrijf dat deel uitmaakt van de Nederlandse Loterij. Tenslotte vinden we Kansino met haar “Ja ja, Batavia!”-reclames op de derde plek met een bescheiden cataloguswaarde van nog niet eens 800.000 miljoen euro.
# | GOKSITE | LICENTIE | LIVE SINDS | GESCHAT RECLAMEBUDGET OKT 2021 |
---|---|---|---|---|
1 | Hollandcasino | Ja | 4 oktober | €3.440.000 |
2 | TOTO | Ja | 2 oktober | €2.820.000 |
3 | Kansini | Ja | 6 oktober | €790.000 |
4. | BetCity | Ja | 2 oktober | €660.000 |
5. | tombola | Ja | 21 oktober | €340.000 |
6. | Fair Play | Ja | 8 oktober | €310.000 |
In oktober werd volgens het onderzoek van Nielsen voor maar liefst 153 miljoen euro aan Nederlandse televisiereclames. Als we onze rekenmachine erbij pakken, kunnen we zien dat de 8,4 miljoen euro die Nederlandse goksites cumulatief hebben uitgegeven maar 5% van het totale plaatje uitmaken. Ondanks dat er momenteel veel kritiek is, vanuit zowel het publiek als de politiek, op de hoeveelheid aan reclames die gericht zijn op Nederlandse kansspelwebsites, valt 5% in verhouding dus nog erg mee.
Weergaves van reclames
Hoewel Holland de diepste zakken had van alle partijen, werden de campagnes van TOTO weer het meest bekeken. De reclames, waarin grote namen als Wesley Sneijder, Hans Klok en Kim Feenstra te zien zijn, werden in oktober ruim 147 miljoen keer door Nederlandse televisiekijkers gezien.
De “Nu wordt het spannend”-reclames van Holland casino online zouden een aanzienlijk lager aantal van 88,8 miljoen weergaven hebben vergaard. Deze cijfers zijn berekend door het aantal reclames van de goksites te vermenigvuldigen met het aantal kijkers dat ieder programma had op het moment dat een commercial werd getoond.
# | CASINO | LIVE SINDS | AANTAL WEERGAVEN | € PER WEERGAVE |
---|---|---|---|---|
1 | TOTO | 2 oktober | 147.100.000 | €0,019 |
2 | Holland | 4 oktober | 88.700.000 | €0,039 |
3 | kansino | 6 oktober | 36.300.000 | €0,022 |
4. | Fair Play | 8 oktober | 20.000.000 | €0,016 |
5. | BetCity | 2 oktober | 11.700.000 | € 0,056 |
6. | tombola | 21 oktober | 10.000.000 | € 0,034 |
Volgens de regels spelen
Met budgetten van meerdere miljoenen en weergaven van honderden miljoenen, zou je haast denken dat de websites zich niet helemaal aan de opgelegde spelregels hebben gehouden. Maar niks is minder waar, blijkt uit de data die heeft bijgehouden of de reclames zich niet op op kijkers onder de 24 jaar heeft gericht.
Zo mogen commercials van de kansspelwebsites pas vanaf 21:00 worden getoond en mogen zij daarnaast nooit bestemd zijn voor de leeftijdscategorie 18 tot en met 24 jaar, die vaak wordt aangeduid als jongvolwassenen. De online kansspelmarkt heeft zichzelf voorgenomen om uit haar totale aantal weergaven maximaal 30% uit jongvolwassenen te halen. Met een gemiddelde hoeveelheid van 6,5% voor kijkers onder de 23 jaar, volgens de data van Nielsen, hebben zij zich hier keurig aan gehouden.
# | GOKSITE | LICENTIE | LIVE SINDS | % KIJKERS ONDER 24 JAAR |
---|---|---|---|---|
1 | Fair Play | Ja | 4 oktober | 4% |
2 | TOTO | Ja | 2 oktober | 4% |
3 | Holland Casino | Ja | 4 oktober | 6% |
4. | Kansino | Ja | 6 oktober | 6% |
5. | tombola | Ja | 21 oktober | 9% |
6. | BetCity | Ja | 2 oktober | 10% |
Programma categorieën
De gokreclames lijken met de intrede van de legale kansspelmarkt in Nederland vooral in de rust van voetbalwedstrijden, en dan grotendeels gedurende de wedstrijd van de Champions League, te worden uitgezonden. Uit onderzoek van Nielsen blijkt echter dat de hoeveelheid van commercials voor goksites in de andere programma categorieën zelfs nog hoger ligt dan bij Sport.
Zo blijkt dat bijna de helft van alle gokreclames tijdens programma’s uit de categorie non-fictie, waaronder o.a. talkshows en spelprogramma’s vallen, worden uitgezonden. De categorie fictie, o.a. speelfilms en fictieve tv-programma’s, staat op de tweede plek met bijna een kwart van het totaal aantal reclames. Pas op plek nummer drie vinden we Sport, dat goed is voor een segment van iets meer dan 20%. Dit percentage is echter wel per definitie lager dan de eerste twee categorieën, omdat er niet elke avond sport-gerelateerde programma’s te zien zijn.