Waarschuwing voor Postcode Loterij vanwege gebruik rolmodel Buddy Vedder

Er is een waarschuwing gegeven aan de Nationale Postcode Loterij (NPL) door de Kansspelautoriteit. De reden hiervoor was omdat ze in de periode van oktober 2021 tot en met maart 2022 een rolmodel ingezet hadden. Voor reclame op tv was Buddy Vedder ingezet voor het loterijspel Deal or no Deal van de kansspelaanbieder.

buddy vedder

De Nationale Postcode Loterij is op de vingers getikt door de Kansspelautoriteit omdat ze een rolmodel hadden ingezet in een online reclame en op tv. Ze maakte gebruik van Buddy Vedder in de periode oktober 2021 en maart 2022 voor de reclame Deal or no Deal.

Een loterij valt onder minder risicovolle kansspelen. Daarom mag een loterij een rolmodel inzetten voor reclamedoeleinden. Hierbij geldt wel dat de aanbieder eerst voorafgaand een onderzoek moet doen naar het bereik van het rolmodel onder jongvolwassenen en minderjarigen. Wanneer er een substantieel bereik is, dan is het niet toegestaan om het rolmodel in te zetten voor reclamedoeleinden. De reden hiervoor is dat deze groepen kwetsbaar zijn voor kansspelverslaving.

Pas nadat de toezichthouder er naar vroeg, werd het onderzoek opgestart. Dat Buddy Vedder een substantieel bereik heeft onder deze risicogroepen, was al vastgesteld door de KSA. Daarom was de Nationale Postcode Loterij in overtreding en hadden zij de bekende Nederlander niet mogen inzetten voor reclamedoeleinden.

Buddy Vedder is rolmodel voor jongeren

Buddy Vedder heeft 200.000 volgers op instagram en meer dan 100.000 op het platform Tik Tok. Daarnaast heeft hij meer dan 20.000 volgers op Facebook en heeft hij meerdere keren de Zapp Award gewonnen voor beste jeugd presentator.

De Nationale Postcode Loterij kreeg geen boete, maar een waarschuwing. Het besluit is genomen omdat er lange tijd niet duidelijk was wat het begrip rolmodel inhield.

0

Een reactie plaatsen

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Terug naar boven