Geen reclame tijdens WK Voetbal door Scooore
Het bedrijf Scooore geeft aan geen reclames te maken tijdens het WK voetbal in Qatar. De reclames waar het over gaat, zijn reclames voor wedden op sport via tv, radio, en pers. Het merk Scooore is een merk van de Nationale Loterij.
Afgelopen maanden was er veel ophef over gokreclames tijdens het WK voetbal in Qatar. Er werd gehoopt dat het verbod al in zou gaan vóór het WK-toernooi, maar toch is dit uitgesteld tot Q2 van 2023.
Er zijn veel aanbieders die daardoor wel nog reclames maken nu het nog kan. Holland Casino liet al eerder weten dat het geen WK gerichte reclames zou maken tijdens het WK-toernooi.
Niet alleen in Nederland is er ophef over de gokreclames. Ook in België is het een flink gespreksonderwerp. De oorzaak hiervan is dat tijdens zo’n eindtoernooi het makkelijker wordt om de weg te vinden naar sportweddenschappen. Daarom heeft de nationale loterij besloten om geen reclames te maken tijdens het WK. Via het merk Scooore biedt de Nationale Loterij sportweddenschappen aan.
Spelers beschermen
De Nationale Loterij wil de spelers beschermen door geen reclame te maken op het WK. De verantwoordelijke voor de Nationale Loterij en Scooore is Vincent van Peteghem. Hij heeft in een persbericht het volgende aan:
“De Nationale Loterij neemt een voortrekkersrol op in de bescherming van spelers en de strijd tegen gokverslaving. Op een wereldkampioenschap voetbal moet de sport en supportersbeleving centraal staan. Reclame voor sportweddenschappen zou geen plaats mogen hebben in uitzendingen of verslagen via televisie, radio en geschreven pers. De Nationale Loterij geeft alvast het goede voorbeeld door op deze kanalen geen reclame te maken voor haar sportweddenschappen.”
Vincent van Peteghem, minister van Financiën in België
Ook vertelt hij dat er sinds het WK in Rusland veel nieuwe gokkers bijgekomen zijn. Door de stop op reclames tijdens het WK, hoopt de Nationale Loterij en Scooore dit tijdends het WK in Qatar te voorkomen.