ChristenUnie en SP willen gokreclames verminderen
De ChristenUnie en SP hebben samen een wetsvoorstel bekendgemaakt met als doel het aantal gokreclames op de Nederlandse televisie te verminderen. De aanleiding voor het voorstel is volgens de politieke partijen het grote aantal gokreclames die, met name in de reclameblokken van voetbalwedstrijden, worden uitgezonden en de irritatie die dit veroorzaakt.
Doodgegooid met reclames
Sinds 1 oktober is de Kansspelen of Afstand wet in werking getreden, wat betekent dat Nederlandse goksites sindsdien ook legaal reclame voor zichzelf mogen maken. Hier zitten echter wel enkele restricties aan vast; zo kunnen de reclames alleen tussen 21:00 en 06:00 worden uitgezonden en mogen de mascottes van de sites geen actieve topsporters zijn jonger dan 25 jaar met fans onder jongeren of jongvolwassenen.
Ondanks het feit dat de bedrijven achter de goksites zich momenteel keurig aan de opgelegde spelregels houden, wordt er dus alsnog een wetsvoorstel ingediend om het bereik van hun reclames verder te beperken. Het voorstel is afkomstig van kamerleden Mirjam Bikken (ChristenUnie) en Michiel van Nispen (SP), die in een interview met de NOS lieten weten dat hun geduld op begint te raken:
“We worden sinds de opening van de gokmarkt doodgegooid met gokreclames die mensen aanzetten zoveel mogelijk te gaan gokken.”
Michiel van Nispen (SP)
Niet genoeg beperkingen
Dat de reclames nu al beperkt zijn in hun bereik, is volgens de ChristenUnie en SP niet genoeg. Zo willen de partijen de huidige maatregelen uitbreiden zodat reclames voor gokken op het internet, net als op televisie, enkel tussen 21:00 en tot 06:00 zichtbaar zijn. Daarnaast is het de bedoeling dat ook het aantal reclames tijdens sportwedstrijden wordt teruggebracht.
De branchevereniging Vergunde Nederlandse Online Kansspelaanbieders (VNLOK) heeft aan de NOS laten weten dat de reclames van hun websites juist bedoeld zodat spelers weten bij welke aanbieders zij legaal kunnen spelen:
“Tot 1 oktober hadden we een illegaal aanbod. Nu er legale aanbieders zijn is het nodig om spelers te begeleiden naar het legale aanbod en daar heb je reclame voor nodig.” Helma Lodders (VNLOK)
Kinderen kennen de wijsjes
Onlangs deelde Christen Unie-lid Mirjam Bikker in een Tweede Kamer vergadering dat ze erg ongerust was over “die stortvloed aan gokreclames”. Met name de manier waarop de reclames volgens haar invloed heeft op jonge kinderen, spreekt haar erg tegen:
“Voorzitter. Ik kom bij gokken. Daar hoort u mij vaker over, want ik maak mij daar echt grote zorgen over, in het bijzonder over die stortvloed aan gokreclames die sinds het online gokken mogelijk is gemaakt, over ons heen komt. Kinderen kennen de wijsjes van Koning TOTO al. De verslavingszorg, de Consumentenbond, oud-verslaafden; ze trekken eigenlijk allemaal aan de noodrem en zeggen: stop hiermee, doe dit niet! Want met die legalisering lijkt de rode loper uitgerold voor reclame door de gokindustrie, online of op tv en de radio en straks ook nog op de shirts van voetballers.”
Mirjam Bikker (ChristenUnie)
Hetzelfde wetsvoorstel was een maand voor het opengaan van de legale Nederlandse kansspelmarkt al bijna doorgevoerd. Het ging toen om een voorstel van maximaal drie reclames per reclameblok, maar hier werd op 1 oktober alsnog een stokje voor gestoken door de Consumentenbond. Dit had ermee te maken dat er in het akkoord niet genoeg richtlijnen stonden over het inzetten van rolmodellen richting potentieel kwetsbare groepen.